Veelgestelde vragen

Abonnement

Ik wil graag een abonnement bij Bureau Kwalitas. Hoe meld ik mij aan?
Via deze link komt u bij een aanmeldformulier. Dat kunt u uitprinten, invullen en via de post naar ons opsturen. Op dat formulier staat ook aangegeven welke bijlagen u mee moet sturen. Is het formulier niet compleet ingevuld en/of ontbreken er bijlagen dan kunnen wij uw aanmelding niet verwerken.

Ik wil geen abonnement. Kan Bureau Kwalitas ook alleen mijn aangifte doen?
Ja, dat kan. Om het geld hoeft u een abonnement echter niet te laten. Wij rekenen voor alleen een aangifte hetzelfde bedrag als het jaartarief voor een abonnement.

Ik heb een abonnement bij Bureau Kwalitas. Wat valt daar allemaal onder?
Indien u een abonnement bij Bureau Kwalitas hebt afgesloten voeren wij de volgende werkzaamheden voor u uit: de aangifte inkomstenbelasting over het vorige jaar, wij vragen de huur- en/of zorgtoeslag aan en bewaken die en wij controleren de eigen bijdrage die u aan het CAK betaalt.

Hoe zit het met samenwoners, geregistreerde partners en gehuwden? Moeten beiden aangemeld zijn?
Ja, om een juiste aangifte op te stellen en/of het recht op toeslagen correct te berekenen is het noodzakelijk om de inkomens- en vermogensgegevens van beide partners te kennen. Er moet gecombineerd aangifte inkomstenbelasting gedaan worden. Beiden zullen dus bij ons aangemeld moeten zijn. Beide partners betalen het volledige tarief.

Wanneer ontvang ik de jaarlijkse factuur voor het abonnementsgeld?
De factuur wordt u toegestuurd in januari. Het opdrachtformulier aangifte inkomstenbelasting versturen we in de periode februari/maart.

Ik wil mijn abonnement opzeggen. Hoe doe ik dat?
Jammer, maar uiteraard kan dat. U kunt ons een e-mail of een briefje sturen met daarin vermeld dat u het abonnement wenst te beëindigen. We ontvangen dat graag zwart op wit; daarom opzeggingen niet telefonisch doorgeven. Omdat het abonnement automatisch voor het volgende jaar wordt verlengd dient u vóór 31 december op te zeggen.

Ik heb mijn abonnement opgezegd. Tot wanneer doet Bureau Kwalitas nog werk voor mij?
Omdat het abonnement voor een heel jaar geldt hebt u nog tot 31 december recht op alle werkzaamheden die onder dat abonnement vallen.

Aangifte inkomstenbelasting

Hoe weet ik welke kosten aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting?
Bureau Kwalitas stuurt u een aangifteformulier met uitleg over de fiscaal aftrekbare (zorg)kosten en een aantal aanvullende vragen. In sommige gevallen vragen wij u aanvullende gegevens of documenten te sturen. Met de informatie die u ons verstrekt beoordelen wij de aftrekbaarheid van de kosten.

Moet ik alle facturen, nota’s, bankafschriften, etc. naar Bureau Kwalitas opsturen zodat jullie daaruit de gegevens voor de aangifte inkomstenbelasting kunnen halen?
Soms wel en soms niet. Indien u ons documenten moet toesturen dan staat dat expliciet aangegeven op het aangifteformulier. Maar dat is niet altijd nodig. Indien u er met het invullen zelf niet uitkomt dan kunt u wellicht een familielid of bekende vragen. Is ook dat geen mogelijkheid dan kunnen wij daar wellicht een rol in spelen. Wel behouden wij ons dan het recht voor om u daar extra voor te berekenen.

Werkt Bureau Kwalitas met de door de Belastingdienst opgestelde Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA)?
Ja, vanaf de aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2017 werken we met de Vooraf Ingevulde Aangifte. Op het aangifteformulier dat wij u in de periode februari/maart toesturen kunt u ons machtigen om die door de Belastingdienst vooraf ingevulde gegevens te gebruiken. Omdat het gaat om een machtiging die alleen voor de gegevens van het betreffende fiscale jaar gaat zult u ons voor een volgend jaar opnieuw moeten machtigen.

Wanneer wordt mijn aangifte opgesteld en ingediend?
Snel het opdrachtformulier en de relevante bijlagen opsturen naar Bureau Kwalitas betekent niet automatisch dat alles onmiddellijk door ons wordt verwerkt. Met name in de maanden maart tot en met juni krijgen wij dagelijks tientallen opdrachtformulieren met bijlagen terug. Wij registreren de datum van ontvangst van die gegevens en verwerken de aangiften op volgorde van binnenkomst. We houden daarbij de uiterste inleverdatum goed in de gaten. Wilt u dat uw aangifte met voorrang wordt afgehandeld dan kunt u een e-mail met dat verzoek sturen naar: aangifte@kwalitas.nl onder vermelding van voorletters en achternaam, het burgerservicenummer en het jaartal van de bewuste aangifte. Noodzakelijk is dan natuurlijk wel dat u alle gegevens al naar ons hebt opgestuurd.

Omdat ik geen aangifteplicht had heb ik de laatste jaren geen aangifte inkomstenbelasting gedaan. Kan ik dat alsnog doen? En zo ja, voor welke jaren?
Ja, er kan tot vijf jaren terug aangifte inkomstenbelasting worden gedaan.  Een voorbeeld: tot uiterlijk 31 december 2018 kunt u nog aangifte over 2013 doen, tot uiterlijk 31 december 2019 over 2014, enz.

Verzorgt Bureau Kwalitas ook nog aangiften over oudere jaren?
Ja, dat kan. Omdat die werkzaamheden niet onder het lopende abonnement vallen zullen we u daar een extra bedrag voor in rekening brengen.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn belastinggeld terugkrijg?
Krijgt u naar aanleiding van de aangifte inkomstenbelasting geld terug van de Belastingdienst? Gewoonlijk betaalt de Belastingdienst u binnen zes weken na het indienen van de aangifte het bedrag uit. In sommige gevallen kan dat langer duren.

Uitstel voor het doen van aangifte inkomstenbelasting

Uitstel voor het doen van aangifte inkomstenbelasting

Moet ik uitstel aanvragen voor het doen van aangifte of doet Bureau Kwalitas dat voor mij?
Voor alle klanten die op 1 maart bij ons staan ingeschreven vragen wij uiterlijk 31 maart bij de Belastingdienst uitstel voor het doen van aangifte inkomstenbelasting aan. In beginsel wordt dat uitstel, tot 30 april van het volgende jaar, ook altijd toegekend. Even een voorbeeld. Staat u per 1 maart van jaar 2 bij ons ingeschreven, dan vragen wij vóór 31 maart van jaar 2 uitstel aan tot 30 april van jaar 3 voor het indien van uw aangifte inkomstenbelasting over jaar 1.

Waarom vraagt Bureau Kwalitas uitstel aan? Waarom wordt de aangifte niet vóór 1 mei ingediend?
Bureau Kwalitas doet jaarlijks zeer veel aangiften inkomstenbelasting. U zult begrijpen dat dat niet allemaal vóór 1 mei lukt. Daarom vragen wij voor al onze klanten uitstel aan. Indien u wilt dat uw aangifte door ons met spoed wordt afgehandeld kunt u dat melden via aangifte@kwalitas.nl of ons een briefje sturen. Vermeld u a.u.b. duidelijk het burgerservicenummer en de volledige naam van degene wiens aangifte het betreft. Spoedaangiften worden opgesteld op volgorde van binnenkomst van de verzoeken. Het spreekt voor zich dat wij een verzoek alleen kunnen honoreren indien wij de relevante aangiftegegevens reeds hebben ontvangen.

Wordt uitstel tot het doen van aangifte altijd toegestaan?
Nee, niet altijd. Indien uw aangifte over het laatste jaar en één van de twee daaraan voorafgaande jaren niet of te laat is ingediend wordt uitstel geweigerd. De aangifte moet dan gewoon vóór 1 mei ingediend worden. Hebt u van de Belastingdienst bericht ontvangen dat uw verzoek tot uitstel is geweigerd dan dient u ons dat zo snel mogelijk te laten weten. In onderling overleg bepalen we dan hoe we de aangifte zo snel mogelijk ingediend kunnen krijgen.

Waarom heeft Bureau Kwalitas voor mij geen uitstel aangifte inkomstenbelasting aangevraagd?
Waarschijnlijk hebben wij uw aanmelding voor het abonnement ontvangen nadat de collectieve aanvraag voor het uitstel reeds bij de Belastingdienst was ingediend en was de uiterste datum voor uitstelaanvraag (31 maart) al voorbij. Een na 31 maart door de Belastingdienst ontvangen aanvraag voor uitstel wordt niet gehonoreerd. Er zal dus op korte termijn aangifte gedaan moeten worden.

Toeslagen

Mijn inkomen wijkt dit jaar behoorlijk af van voorgaande jaren. Moet Bureau Kwalitas dat weten?
Antwoord: Jazeker, Bureau Kwalitas bewaakt de hoogte van de huur- en zorgtoeslag voor al haar abonnementhouders. Een wijziging in inkomen kan resulteren in een wijziging van de toeslagen. Wij proberen de bedragen waar u recht op hebt zo exact mogelijk te berekenen. Dit om te voorkomen dat u teveel toeslag ontvangt en na afloop van het betreffende jaar een (groot) bedrag moet terugbetalen. Voor de eigen bijdrage aan het CAK kan een behoorlijke verlaging van het inkomen mogelijk leiden tot een verlaging van die eigen bijdrage; lees verder bij ‘Eigen bijdrage aan het CAK’.

Ik kreeg een definitieve beschikking toeslag(en) over een jaar dat allang voorbij is. Waarom komt die nu pas, bijna twee jaar later?
Dit is de definitieve berekening van het bedrag aan toeslagen waar u recht op hebt. Deze kon nu pas definitief berekend worden omdat uw verzamelinkomen over datzelfde jaar kort geleden definitief is vastgesteld in uw aanslag inkomstenbelasting. Dat verzamelinkomen dient als basis voor de toekenning van de toeslagen.

Mijn huur is aangepast. Moet ik dat Bureau Kwalitas laten weten?
Jazeker, Bureau Kwalitas bewaakt de hoogte van de huurtoeslag voor al haar abonnementhouders. Een wijziging in de huurtermijn kan resulteren in een wijziging van de huurtoeslag. Wij proberen het bedrag waar u recht op hebt zo exact mogelijk te berekenen. Dit om te voorkomen dat u teveel huurtoeslag ontvangt en na afloop van het betreffende jaar een groot bedrag moet terugbetalen. Wij ontvangen daarom graag een kopie van de brief met de nieuwe huurtarieven (inclusief de specificatie van de extra servicekosten) die u van uw verhuurder hebt ontvangen. Gaat u verhuizen naar een nieuwe huurwoning? Stuur dan zo snel mogelijk een kopie van de nieuwe huurovereenkomst naar ons op.

Eigen bijdrage aan het CAK

Wat moet ik opsturen zodat Bureau Kwalitas mijn eigen bijdrage aan het CAK kan controleren?
Om die eigen bijdrage te controleren heeft Bureau Kwalitas het ‘schema voor de berekening van de eigen bijdrage’ nodig. Van de eigen-bijdrageberekeningen tot en met 2017 is dat het laatste of het derde blad van de kennisgeving die u van het CAK ontvangt (gewoonlijk in de tweede helft van januari). De overige pagina’s bevatten standaardteksten en zijn voor ons niet relevant. Met ingang van 2018 gaat het om zowel het eerste als het tweede blad; we ontvangen die dan ook graag beide.
Mededelingen van het CAK over te verrekenen bedragen kunnen wij niet controleren en zijn voor ons daarom niet relevant; u hoeft die daarom niet op te sturen. Het is ook mogelijk dat u gedurende het jaar aangepaste berekeningen van de eigen bijdrage aan het CAK ontvangt. Ook deze kunt u ter controle naar ons toesturen.

Moet ik altijd alle eigen-bijdrageberekeningen opsturen?
Nee, we ontvangen graag alleen die berekeningen die beginnen met het ‘verzamelinkomen’. Begint de berekening met het ‘belastbaar loon’ dan kunnen we daar niet veel aan controleren. De eigen bijdrage is dan gebaseerd op een schatting van het inkomen. Pas nadat er aangifte inkomstenbelasting is gedaan kan er een verzamelinkomen vastgesteld worden en een berekening van de eigen bijdrage op basis van dat inkomen.

Op het schema van de berekening van de maandelijkse eigen bijdrage aan het CAK van dit jaar staat het inkomensjaar van twee jaar terug vermeld. Klopt dat wel?
Ja, dat klopt. De eigen bijdrage aan het CAK van het huidige jaar wordt standaard berekend op basis van de inkomens- en vermogensgegevens van twee jaar terug. Zo staat het in de wet. Voor 18- en 19-jarigen geldt overigens een afwijkende methode. Het CAK ontvangt de inkomens- en vermogensgegevens van de Belastingdienst en berekent op basis daarvan de eigen bijdrage. Wordt het inkomen naderhand nog aangepast dan kan ook de hoogte van de eigen bijdrage aangepast worden.

Ik heb het schema van de berekening van de eigen bijdrage aan het CAK ter controle naar Bureau Kwalitas gestuurd. Hoe weet ik wat het resultaat is van die controle?
Elk schema van de berekening van de eigen bijdrage aan het CAK dat Bureau Kwalitas ontvangt wordt gecontroleerd. Na controle drukken wij daarop een tekst af met onze conclusie. Dat document sturen wij u weer terug; via de post of via de mail. Zo weet u altijd dat een berekening juist was of dat er is gevraagd om aanpassing omdat de berekening onjuist was. Let er op dat u alleen het schema van de berekening naar ons toestuurt. De overige bladzijden vormen algemene informatie; die is voor ons niet relevant.

Ik betaal zo’n hoge eigen bijdrage aan het CAK dat ik nauwelijks geld overhoud om van te leven. Is daar iets aan te doen?
Misschien wel. Standaard is uw eigen bijdrage aan het CAK gebaseerd op de inkomens- en vermogensgegevens van twee jaar terug (het peiljaar). Mogelijk hebt u dit jaar minder inkomsten (uit loon, uitkering of vermogen) dan in het peiljaar. Indien uw maandelijks te besteden bedrag lager is dan de zgn. zak- en kleedgeldgrens kunt u het CAK verzoeken om berekening van de bijdrage op basis van de inkomens- en vermogensinkomsten van het huidige jaar. Bureau Kwalitas kan voor u berekenen of u onder of boven die grens uitkomt, met andere woorden, of het indienen van een verzoek kans maakt. Is dat laatste het geval dan dienen wij het verzoek uiteraard ook in bij het CAK. Deze werkzaamheden vallen buiten het abonnement en worden separaat in rekening gebracht.

Ik betaal een hoge eigen bijdrage aan het CAK omdat ik vermogen boven de vrijstellingsgrens heb. Kan Bureau Kwalitas mij adviseren over hoe die bijdrage te verlagen is?
Ja, Bureau Kwalitas houdt de fiscale en zorgwetgeving nauwlettend in de gaten. Wij kunnen u daarom adviseren over de diverse mogelijkheden die er zijn. Een algemeen advies is inbegrepen in het abonnement; een expliciet op uw situatie gericht advies is dat niet. Daar zullen wij dan ook een vergoeding voor vragen.

Periodieke verantwoording aan de rechtbank

Ik moet verantwoording aan de rechtbank afleggen over het vermogen dat ik voor iemand anders beheer. Kan Bureau Kwalitas dat voor mij doen?
Ja, dat kan. U als curator of bewindvoerder moet over elk jaar dat u het vermogen van iemand beheert verantwoording over dat beheer afleggen aan de rechtbank. Dat kunt u schriftelijk doen maar tegenwoordig ook digitaal. Lukt u dat niet of ziet u op tegen die klus dan kunt u dat ons laten doen. Deze werkzaamheden vallen buiten het abonnement. Afhankelijk van hoe u ons de gegevens aanlevert geldt er een laag of een hoog tarief. Kijk op de pagina ‘Downloads’ voor een opdrachtformulier.

Ik laat de periodieke verantwoording aan de rechtbank altijd door Bureau Kwalitas opstellen. Wanneer krijg ik bericht zodat ik weet wat en wanneer ik een en ander moet opsturen?
In het begin van het jaar sturen wij u een opdrachtformulier over het afgelopen jaar toe. Soms versturen we dit tegelijk met de documentatie voor de aangifte inkomstenbelasting. Op dat opdrachtformulier staat vermeld wat u moet aanleveren.

De Rechtbank heeft mij met betrekking tot de periodieke verantwoording een set formulieren toegestuurd. Moet ik deze naar Bureau Kwalitas sturen als die de verantwoording voor mij opstelt?
Nee, wij gebruiken een door ons zelf ontworpen formulier. U hoeft de ontvangen set niet naar ons toe te sturen.

Post van de Belastingdienst

Ben ik verplicht al mijn post van de Belastingdienst rechtstreeks naar Bureau Kwalitas te laten sturen?
Nee, daartoe bent u niet verplicht. Wij adviseren u echter dat wel te laten doen. Het werkt voor ons namelijk een stuk efficiënter. Zodra uw aanslag inkomstenbelasting bij ons binnenkomt controleren wij die en maken tijdig bezwaar indien dat nodig is. Al uw belastingaanslagen worden door ons gecontroleerd en van een conclusie voorzien en naar u doorgestuurd. U mist daarom geen enkel document van de Belastingdienst; u ontvangt het slechts enige tijd later.

In 'Mijn Overheid' staat een (voorlopige) aanslag of een toeslagbeschikking. Moet ik deze printen en naar Bureau Kwalitas sturen?
Dat hangt er vanaf. Indien u de Belastingdienst toestemming hebt gegeven alle fiscale post naar ons te sturen dan hoeft u de documenten niet te printen en naar ons door te sturen; wij krijgen dan rechtstreeks bericht van de Belastingdienst. Hebt u die toestemming niet gegeven dan ontvangt Bureau Kwalitas geen documenten van de Belastingdienst. Indien u wilt dat wij die aanslagen, beschikkingen, etc. controleren dan zult u ze inderdaad naar ons moeten toesturen.

Ik heb mijn abonnement beëindigd. Krijg ik de post van de Belastingdienst nu weer zelf?
Ja, bij beëindiging van het abonnement of intrekking van uw machtiging geven wij aan de Belastingdienst door dat ons postadres niet langer gebruikt moet worden. Uw fiscale post wordt dan voortaan gestuurd naar het adres waar u volgens de Basisregistratie Personen (BRP) staat ingeschreven. Het duurt ongeveer zes weken voordat de Belastingdienst de wijziging heeft verwerkt. Eventueel nog door ons ontvangen post sturen we uiteraard naar u door.

Post van Bureau Kwalitas

Ik kreeg post van Bureau Kwalitas met daarin diverse documenten. Waarom verzamelt Bureau Kwalitas eerst alle post voordat het verstuurd wordt?
Uit efficiëntie- en kostenoverwegingen. Door de post van een aantal weken te bundelen en periodiek (gewoonlijk eenmaal per maand) als partijpost te versturen sparen wij tijd en geld uit. Mede op die manier proberen wij ons abonnementstarief laag te houden. Dringende post (bijvoorbeeld acceptgiro’s van de Belastingdienst) sturen wij u uiteraard altijd onmiddellijk toe.

Incassomachtiging aan Bureau Kwalitas

Kan ik een machtiging tot automatische incasso aan Bureau Kwalitas geven?
Ja, graag zelfs. Dat werkt voor ons namelijk het gemakkelijkst. Maar ook voor u betekent het een stukje gemak; u hebt zelf geen omkijken meer naar de betalingsopdracht.

Ik heb Bureau Kwalitas een machtiging voor automatische incasso gegeven. Wanneer worden de facturen geïncasseerd?
Minimaal tien werkdagen na de factuurdatum bieden wij de incasso-opdrachten aan bij de bank. Bent u het niet eens met een door Bureau Kwalitas uitgevoerde automatische incasso dan kunt u uw bank binnen 56 dagen na de afboeking opdracht geven de transactie terug te draaien. Terugboeking van de uitgevoerde incasso ontslaat u echter niet van uw betalingsverplichting. Graag vernemen wij dan ook van u waarom u de betaling hebt teruggedraaid.

Inkomensverklaring (v/h IB60-verklaring)

Mijn verhuurder vraagt mij om een inkomensverklaring (v/h IB60-verklaring) van een bepaald jaar. Hoe kom ik aan zo’n verklaring?
Die kunt u zelf telefonisch aanvragen bij de Belastingdienst op telefoonnummer 0800 – 0543 en het daarna volgende keuzemenu. Houdt u vooral uw burgerservicenummer bij de hand.

Ik heb zelf een inkomensverklaring aangevraagd. Al mijn fiscale post wordt rechtstreeks naar Bureau Kwalitas gestuurd. Hoe krijg ik die verklaring nu in mijn bezit?
Indien u de post van de Belastingdienst rechtstreeks naar Bureau Kwalitas laat sturen komt die verklaring bij ons binnen. Na ontvangst sturen wij de verklaring onmiddellijk door naar het ons bekende correspondentieadres.

Curator- of bewindvoerderschap

Ik ben curator/bewindvoerder geworden van iemand die klant is bij Bureau Kwalitas. Is dat van belang voor jullie?
Jazeker. Wij ontvangen graag een kopie van de beschikking van de rechtbank waaruit blijkt dat u curator/bewindvoerder bent geworden. Voortaan bent u ons aanspreekpunt en sturen wij alle relevante post naar u. Ook vernemen we graag uw e-mailadres en telefoonnummer.

Kan Bureau Kwalitas de bewindvoering van mij overnemen?
Nee, althans niet op dit moment. Op termijn misschien wel. Omdat wij die vraag steeds vaker krijgen zijn wij bezig uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat op deze site melden.

Ik ben curator/bewindvoerder. Heb ik recht op een vergoeding?
Ja, dat hebt u. Een vergoeding kan echter wel fiscale gevolgen voor u hebben. Op uw verzoek sturen wij u nadere informatie. Dat verzoek kunt u naar bureau@kwalitas.nl mailen.

Ontwerp: Mijnvormgever.nl